Hoewel de vakantie voor de meeste mensen voorbij is, doen er nog steeds veel valse berichten de ronde met een vraag over je vakantiegeld. Ze misbruiken daarbij de naam van de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV). De RJV stuurt echter nooit sms-berichten en vraagt nooit om je DIGIPASS te gebruiken.
Lees meer op de website van de RJV.
Wat te doen?
- Klik niet op een link in een verdacht bericht en open de bijlages niet.
- Stuur het bericht niet door naar je contacten.
- Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Verdachte sms’jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Cardstop op 070 344 344 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
- Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer: https://beschermjezelfonline.be/bank-contacteren-voor-hulp