Cardstop fraude

Cybercriminelen gebruiken recent een nieuwe manier om mensen via internet op te lichten door zich voor te doen als iemand van cardstop. Men stuurt volgend soort berichtje:

“U heeft zojuist een nieuwe gsm geregistreerd voor Mobile Banking. Herkent u dit niet? Bel dan CARDSTOP via: +32495xxxxxx”

Als u dan als slachtoffer zou bellen naar dit nummer, gezien u geen nieuwe registratie hebt gedaan en denkt dat dit bericht afkomstig is van Cardstop, wordt u opgelicht. De cybercriminelen zullen u verzoeken om overnamesoftware te installeren (anydesk of een andere). Ze zullen u ook vragen om in te loggen op uw bankkrekening om samen na te zien of er wel fraude werd gepleegd. Eens ingelogd zullen ze een maximaal aan transacties uitvoeren.

Hoe voorkomen

  • Het nummer van cardstop is 078 170 170. Cardstop zal nooit een gsm-nummer gebruiken.
  • klik nooit op een link in een berichtje, maar google zelf naar de juiste dienst.
  • installeer nooit software op vraag van iemand die u niet kent of zelf om hulp hebt gevraagd.
  • voer geen verrichtingen uit met uw bankkaartlezer.
  • log nooit in op bankapplicaties of andere gevoelige data op vraag van iemand.

Toch slachtoffer geworden

  • Bel zo snel mogelijk naar uw bank om uw rekeningen (ook digitale zoals applePay, GooglePay, enz) te blokkeren.
  • Bel de juiste cardstop op 078 170 170 voor uw fysieke bankkaarten.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Wij zullen eveneens proberen de transactie nog te blokkeren en ook de rekening naar waar werd gestort te blokkeren. Zo kunnen wij in veel gevallen het geld nog recupereren, ook van gekende websites als een bol.com en zelfs van crypto exchanges.
  • Bewaar alle sporen (sms’jes, telefoonnummers, rekeningen waarop gestort, enz.) en neem deze mee naar jouw aangifte. Liefst in digitale vorm.
  • Meldt het verdachte nummer en de verdachte rekeningnummers op safeonweb.be.